Pitta adviezen

 Algemene anti Pitta richtlijn

Het voedsel moet bij voorkeur koel, rauw en niet te sterk gekruid zijn. Voorzichtig met
gefrituurd of lang gekookt voedsel. Ook is het van belang op je gemak te eten en dat in
een rustige omgeving te doen. Eet niet bij hevige emotie en ook niet s'avonds laat. De
smaken bitter, wrang en zoet zijn het beste. Met zoute zure en scherpe smaken is
voorzichtigheid geboden. Vermijdt te veel zon en warmte.

Anti Pitta voeding.

FRUIT;
Het meeste fruit is goed, vooral appels, peren, meloen, pruimen, druiven, dadels, vijgen. ,
wees voorzichtig met zuur fruit, zoals met name grapefruits.
GROENTEN;
Alle groenten zijn geschikt, vooral bloemkool, selderij, broccoli, koolsoorten, paddestoelen,
asperges, komkommers. Voorzichtigheid is geboden met rauwe ui, chilipepers, tomaten en
paprika's. Het is goed om regelmatig rauwe groenten te eten.
GRANEN;
Alle granen zijn prima zolang het om volkorenprodukten gaat. Rijst goed kruiden met
curcuma, kokossnippers, gember.
PEULVRUCHTEN:
Peulvruchten zijn aanbevolen, vooral Mung, Aduki, soyabonen(tofu), limabonen. Het is
gezond wat komijn of karwijzaad mee te koken. Pinda's en linzen zijn minder geschikt
voor pitta.
NOTEN;
Noten worden voor pittamensen niet echt aanbevolen, vooral niet als ze geroosterd en/of
gezouten zijn Een uitzondering geld voor kokosnoot en zonnebloem en pompoenpitten.
OLIE;
Wees matig met het gebruik van olie. Olijf, Zonnebloem, soja of maisolie zijn het beste,
maar nog beter zijn ghee of roomboter. Vooral mosterdolie en margarine zijn af te
raden.
ZUIVELPRODUKTEN;
Vooral melk, room en ghee (zie bij recepten) zijn erg goed. Wees voorzichtig met zure
melkprodukten en pittige/zoute kaassoorten.
VLEES;
Als u vlees wilt eten hebben witte vleessoorten de voorkeur. Rode soorten als biefstuk of
lamsvlees versterken pitta te veel. Wees zuinig met zeevis, zoetwatervis is beter. Een
vegetarische eetwijze verdient voor pittamensen altijd de voorkeur.
ZOETMIDDELEN;
Zoet is in het algemeen goed. Rietsuiker, vruchtsuiker en honing (niet ouder dan 6
maanden) zijn prima. Geen witte suiker gebruiken.
SPECERIJEN;
Wees zuinig met zout en voorzichtig met pepersoorten, knoflook, mosterd en
mierikswortel. Venkel, korianderzaad, geelwortel (curcuma), komijn, kaneel en peterselie
zijn aanbevolen.
DRANKEN;
Veel drinken, vooral bronwater en thee. Weinig koffie, alcohol en (rode!) wijn! Drink
liever vruchtensappen, vooral ananassap. Zure sappen zijn minder geschikt.