Vata adviezen

 Algemene anti Vata richtlijn

- Droge en koude omstandigheden dienen te worden vermeden evenals droog en koud
voedsel. Hieronder valt dus alles uit de vriezer en de koelkast. Alles warm of op
kamertemperatuur eten en drinken. Droog:o.a. sauna, vriesweer, crackers, biscuits.
- Niet te veel soorten voedsel combineren. Zout en kruiden zijn prima. Eten in een
rustige omgeving en met aandacht verdient de voorkeur.
- Vermijdt een hectische levenswijze en beperk de media.
- Slapen (niet overdag), relaxen en mediteren is goed.
- Veel drinken! (niet uit de koelkast) Vooral zure vruchtensappen. Geen
koolzuurhoudende dranken.
- De smaken zoet, zuur, zout zijn goed. (vooral zoet) Bitter, wrang en scherp
moeten worden beperkt.
- Masseer dagelijks voorhoofd en voeten met wat koudgeperste warme sesamolie

Anti vata voeding
FRUIT
Het meeste is aan te raden, echter liefst wel seizoensfruit en niet met ander voedsel
gemengd. Sappig fruit is vooral goed. Meloen en appel beperken.
GROENTEN
Liefst gekookt, zeer matig rauw. Het is het beste groenten met olie en kruiden te
bereiden en te combineren met volkoren granen. Sesamolie, ghee, kaas, zure room,
yoghurt en zout zijn zeer goed in combinatie met groenten. Salades zeer matig en met
een geringe hoeveelheid oliedressing. Voorzichtig met Koolsoorten, mais, peulvruchten en
paddestoelen. Rauwe en gebakken ui niet eten, maar andere bereidingen zijn prima.
Aanbevolen: aardappel, biet, wortel.
GRANEN
Volkoren granen zijn het beste, liever niet gedroogd, zoals bijcrackers het geval is.
Bakkersgist is nogal vata verhogend dus zuurdesembrood zou het llerbeste zijn.
Gedroogde graanprodukten zoals muesli en maischips zijn af te raden. Met name oppassen
met mais! Aanbevolen: haver, bruine rijst, quinoa, boekweit.
PEULVRUCHTEN
In het algemeen mogen deze slechts met mate worden gebruikt; bij voorkeur in
combinatie met rijst en specerijen (zie onder)
NOTEN EN ZADEN
Noten zijn aanbevolen, vooral amandelen,walnoten en pijnboompitten. Noten altijd even
licht roosteren in wat olie. Pijnboompitten kunnen rauw worden gegeten.
ZUIVELPRODUKTEN
Alle zuivel is goed; vooral boter en ghee. IJs is echter ronduit slecht voor vata. Zuivel
kan het beste warm of met kruiden worden gebruikt. Melk alln puur gebruiken, vol of
halfvol, dus niet vermengen met ander voedsel.
DIERLIJK VOEDSEL
Vlees of vis mag desgewenst. Het is echter tamasisch en vertroebelt de geest. Mensen
die zich spiritueel willen ontwikkelen kunnen het daarom beter niet eten, Ook werkt het
de vorming van toxinen in de hand. Vis,schaaldieren en eieren komen het meest in
aanmerking. Varken, rund en lamsvlees met mate en liefst biologisch.
OLIE EN VET
De meeste olien zijn erg goed indien met mate gebruikt. Vooral sesamolie en ghee zijn
aanbevolen; amandel en olijfolie komen op de 2e plaats. Saffloerolie, mais en sojaolie niet
gebruiken. Margarine is aft e raden; gebruik liever echte (biologische) boter.
ZOETMIDDELEN
Over het algemeen zijn ze goed, maar alleen natuurlijke suikers komen in aanmerking;
geraffineerde suiker put de levenskrachten uit. Suiker ligt gevoelig in voedselcombinaties!
Uiteraard zijn moderne suikervervangers als aspartaam af te raden. Wel aanbevolen zijn:
ruwe rietsuiker, honing, (mag niet worden verhit!) of Stevia.
SPECERIJEN
Alle specerijen zijn aanbevolen; vooral knoflook (niet rauw), cardamom, venkel en
nootmuskaat. Echt hete kruiden als peper en mosterd kunnen verstimuleren, dus met
mate. Het gebruik van steenzout is uitstekend.
DRANKEN
Veel drinken is raadzaam. Voedende dranken als kruidenthee, zuivel of zure
vruchtensappen hebben de voorkeur boven water. Alcohol mag met mate bij het eten,
vooral rode wijn. Sterke dranken liever laten staan.
VITAMINEN EN MINERALEN
Vooral olieachtige vitaminen: A, C, D, E, F. Mineralen: zink, kalk(+ mg) samen met
specerijen i.v.b.m de verteerbaarheid. Geen synthetisch bereide supplementen gebuiken