Algemene adviezen

 Algemene Ayurvedische voedingsrichtlijnen

  • Als je niets eet waar reclame voor wordt gemaakt kun je het meeste van het onderstaande overslaan!!
  • Eet alleen als je trek hebt; ook dient de vorige maaltijd volledig verteerd te zijn.
  • Eet niet bij sterke emoties zoals boosheid, zorgen etc. Dit benadeeld het spijsverteringsvuur (agni) zodat het voedsel niet goed wordt verteerd.
  • Eet niet te veel dingen door elkaar en vermijd verkeerde voedselcombinaties.Vooral melk/room combineren niet goed met zout voedsel. Denk hierbij ook aan zeevis. Melk combineert ook slecht met knoflook of radijs. Fruit en groente bij elkaar gist gemakkelijk.
  • Overeet jezelf niet. Het beste is het dat de maag voor 3/4 gevuld wordt. Eet rustig en kauw goed,verzadiging treedt dan sneller op.
  • Eet in alle rust aan tafel en in prettig gezelschap. Zonder radio, TV, telefoons en tablets dus.
  • Eet zoveel mogelijk vers bereid voedsel dat met aandacht moet worden klaargemaakt. Probeer kant en klaarvoedsel, kliekjes, voedsel uit blik, pot of diepvries tot een minimum te beperken. Dit bevat weinig voeding en levenskracht.
  • Kook bij voorkeur op gas. Inductiekookplaten, magnetrons etc. maken het voedsel energetisch dood.
  • Let op additieven en lees verpakkingen. Let met name op (gedeeltelijk) gehard vet, het beruchte kunstmatig geharde fabrieksvet waarbij de zeer schadelijke zogenaamde transvetten ontstaan.
  • De meest schadelijke E-nummers zijn: E621 t/m E635. Ook kunstmatige zoetstoffen zijn sterk af te raden.E951 t/m 954 en  E420.
  • Indien u vlees wilt eten is kip of kalkoen de beste keuze, bij voorkeur biologisch vlees. Vlees is nogal zwaar verteerbaar en zorgt voor het ontstaan van toxinen.
  • Kies bij voorkeur voor biologisch geteelde groenten en kies de groenten van het seizoen. (gezond en goedkoop) Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Voor biologische groenten, fruit en vlees kunt u meestal in uw eigen buurt terecht. Supermarkten bieden tegenwoordig een redelijk bio-assortiment. Of kijk eens op www.Odin.nl voor een wekelijkse bio-groetentas, voorzien van goede recepten.
  • Wees zuinig met gefrituurd of geraffineerd voedsel. Vetten dienen niet kunstmatig te zijn gehard (margarines, koekjes etc.) Dit is vaak op verpakkingen terug te vinden als gedeeltelijk gehard vet.
  • Laat zgn. 'gezonde' fabrieksprodukten (Light producten;o% vet yoghurt, dieetmargarines etc.) links liggen.
  • Drink gedurende de dag regelmatig iets warms, (kruiden)thee bijvoorbeeld. Bedenk dat koffie en alcohol sterk uitdrogend werken.
  • Drink bij het eten sloksgewijs water(op kamertemperatuur), kruidenthee, of een glas rode wijn. Het nagerecht niet direct na de maaltijd nemen en op kamertemperatuur.
  • Eet zeer gevarieerd en gebruik liefst meerdere groenten in een gerecht. Daarnaast is een rijk scala aan noten, zaden, granen en fruit van belang.

Zorg voor regelmaat en ritme in uw leven!